De meeste mensen (inclusief ik) kijken na hun opleiding uit om te beginnen vliegen op een B737 of een A320. Weinigen denken eraan om in de zakenluchtvaart te stappen. Wel, mij overkwam het en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad !

 

Ik vlieg ondertussen sinds 2008 voor Abelag vanuit Brussel. We hebben er onze eigen terminal, hangar, maintenance,Ö We zijn de grootste speler op de markt in de Benelux en zijn de oudste nog levende luchtvaartmaatschappij van BelgiŽ. Onze vloot bestaat uit 25 toestellen, van de Beechcraft 200 tot de Falcon 7X.

Toen ik er begon te vliegen kreeg ik een type rating op de Cessna Citation 550/560. Vooral de korte afstanden werden hiermee gevlogen. Soms ook repatriatie en transplantvluchten met een hiervoor speciaal uitgerust toestel. Sinds afgelopen zomer heb ik een 2e type rating gekregen. De Cessna Citation C56X. We hebben hier 3 subtypes van, de XL,XLS en XLS+. Met deze machine worden vooral middellange tot lange afstandsvluchten uitgevoerd.

De bestemmingen die we aanvliegen zijn enorm uiteenlopend. De ene dag zit ik in Cannes, Sion of Malaga de andere dan weer in Moskou, Dubai of Almaty. Meestal hebben we ook het geluk dat we enkele dagen ter plaatse zijn. Zo hebben we de tijd om de sfeer in deze vreemde omgevingen opsnuiven.

Als je je afvraagt wie er soms aan boord van mijn toestel zit zal ik je moeten teleurstellen. Dit blijft in de meeste gevallen een goed bewaard geheim. Maar wat ik wel kan zeggen is dat ik toch al geregeld enkele bekende artiesten, atleten en politici heb mogen verwelkomen.

Om deze job uit te oefenen moet je wel enkele zaken opofferen. Een schema zoals bij de normale luchtvaartmaatschappijen hebben we niet. We worden opgebeld om soms de dag zelf nog te vertrekken. Tijdens de week, in het weekend of op feestdagen, we staan altijd paraat. Is het nu dag of nacht, dit maakt niet uit. Soms zijn we enkele dagen of zelfs weken weg van huis.

Is het dit nu allemaal waard ? Dat zal je zelf moeten beslissen. Maar voor mij is het antwoord klaar en duidelijk : JA !

Hoeveel mensen in de wereld hebben een kantoor op 13000m hoogte dat tegen 850km/u door de lucht raast ? Een prachtig uitzicht dat elke dag weer anders is. Een echte droom die werkelijkheid wordt.

In mijn ogen de mooiste job ter wereld.