Erik Van Doorn, Senior First Officer Boeing 747, CargoLux)

 

Ik heb het opleidingstraject ("oude stijl") van EAA gevolgd via Dallas, U.S.A. en in Nederland op de toenmalige NLS gezeten, alsmede Martinair Flight Academy en Vliegschool Rob van den Sigtenhorst. (KLM Flight Academy) Ik ben daarna nog teruggeweest naar Dallas om daar een via EAA opgezet uren-ervaringsprogramma af te werken.

 

Na afronding van mijn opleiding via EAA ben ik in 1999 begonnen als First Officer op de ATR 42/72 bij KLM Exel. Uiteindelijk ben ik daar Line Training Captain alsmede Type Rating Instructor (Simulator Training) geworden. Ik heb bij KLM Exel gewerkt tot aan het faillisement in 2005.

 

Vervolgens heb ik als Captain gewerkt voor Aer Arann in Ierland, nog steeds op de ATR 42/72. Eind 2005 kreeg ik een positie als Chief Pilot aangeboden bij West Air Europe, waar ik met name op kantoor gewerkt heb en hun ATR-operatie heb voorbereid op het vlieg-technische vlak. 

 

Aangezien ik graag meer wilde vliegen, heb ik in 2006 de overstap naar Cityjet gemaakt. Vanuit mijn basis Parijs heb ik bijna twee jaar voor hen gewerkt als Captain op de BAe 146 en AVRO RJ85, totdat ik de overstap kon maken naar mijn huidige werkgever: Cargolux Airlines.

 

Sinds 2008 vlieg ik bij Cargolux Airlines op de Boeing 747-400F, en ondertussen heb ik de functie van Senior First Officer. Het netwerk van Cargolux bestrijkt letterlijk de gehele wereld en ik heb in deze eerste paar jaar alle continenten reeds bezocht. Ik heb het gevoel mijn plek in de luchtvaart te hebben gevonden en hoop op een lange, interessante , en succesvolle carriere bij Cargolux. De vooruitzichten zijn goed, en binnenkort komt de nieuwe Boeing 747-8F, dus uitdagingen te over. 

 

Ik heb al tijdens het eerste jaar na het afronden van mijn opleiding bij EAA gesolliciteerd bij Cargolux, en nu ik deze leuke en uitdagende baan uiteindelijk heb kan ik dus volmondig zeggen dat de opleiding bij EAA mij gebracht heeft wat ik ervan verwachtte. Hopelijk gebeurt dat voor jou ook !